مقالات

لودسـل و مدل های پر کاربـرد در صنعت کشور

مقایسه لودسل ها و WEIGHBEAM های شنک پروسس

سیستم تـوزین نواری (بلت ویـر) Belt Weigher

سیستم تغذیـه کنندۀ نـواری (ویفیدر)

سیستم های توزین ریزشی (فلوفیدر و فلومیتر)

اساس کار سیستم ­های توزین صنعتی مدرن، اندازه­ گیری وزن با یک سنسور الکترونیکی به نام لودسل یا وزن سنج (Load Cell) است. لودسل از این منظر اصلی ترین جزء یک سیستم توزین است. قبل از اختراع لودسل، اندازه­ گیری وزن توسط ابزار­های مکانیکی انجام می­ شد. لودسل در لغت به معنای سلول اندازه­ گیری بار یا وزن است.

از نظر ساختار، انواع مختلفی از سنسور­های وزن یا لودسل ها ساخته شده است. مهمترین آنها عبارتند از:

  • لودسل­های هیدرولیکی
  • لودسل­های پنوماتیکی
  • لودسل­های فوتو الکتریک
  • لودسل­های الکتریکی (بر اساس استرین­ گیج)
  • لودسل­های دیجیتال

در این بخش، هدف بررسی لودسل­های الکتریکی است، این نوع از لودسل­ها کاربرد گسترده­ ای در سیستم­­های توزین صنعتی و صنایع دارند.

اساس کار یک لودسل الکتریکی، تبدیل فشار مکانیکی وارد شده بر آن به یک سیگنال الکترونیکی است. این کار توسط یک قطعه خاص به نام استرین ­گیج  (Strain gauge) انجام می­شود. استرین­ گیج آلیاژ فلزی ویژه ­ای است که به گونه ­ای ساخته شده که در صورت وارد آمدن وزن به آن و تغییر شکل در ابعاد میکروسکوپی، مقاومت الکتریکی آن تغییر می­کند. نکته­ی مهم در این تغییر، خطی بودن آن است. از این ویژگی، یعنی تغییر خطی مقاومت الکتریکی در اثر وارد آمدن وزن، برای ساخت لودسل استفاده می­شود.

از لحاظ الکتریکی یک لودسل را می­توان به صورت یک پل مقاومتی مدل­سازی کرد. این مجموعه دارای یک ورودی و یک خروجی است. یک ولتاژ تغذیه مشخص و ثابت به ورودی این پل اعمال می­شود (Vin). با توجه به برآیند مقاومت­ها یک ولتاژ مشخص هم در دو سر خروجی لودسل ایجاد می­شود. محدوده­ی این ولتاژ تولید شده میلی ولت است.

مدل الکتریکی یک لودسل

با تغییر فشار و اعمال وزن، شکل و فاصله­ ی پره­ های نوار استرین­ گیج در ابعاد میکروسکپی تغییر می­کند، نمود مداری این اتفاق تغییر خطی مقاومت الکتریکی این پل است. در نتیجه میزان ولتاژ تولید شده در خروجی آن متناسب با وزن اعمال شده به لودسل تغییر می­کند.

این سیگنال که در حد میلی ­ولت است، توسط یک مبدل یا ترانسمیتر لودسل به یک سیگنال استاندارد تبدیل شده، و سپس آن مقدار به صورت یک عدد معادل وزن نمایش داده شود. نمایشگر­ها و کنترلر­های اچ بی ام HBM، این قابلیت­ها را دارند.

انواع لودسل­های الکتریکی و کاربرد آنها:

بسته به نوع کاربرد، لودسل­ های الکتریکی در اشکال مختلف ساخته می­ شوند. اساس کار همه­ ی آنها مشابه است. اما با توجه به تفاوت در شکل، کاربرد آنها متفاوت می­باشد. بعضی از مهمترین انواع لودسل­های الکتریکی،که در صنایع سبک و سنگین استفاده می ­شوند، به شرح زیر می­ باشند:

  • لودسل فشاری
  • لودسل خمشی
  • لودسل کششی

لودسل های فشاری مدل HBM RTN

در این نوع لودسل، راستای وارد شدن وزن، عمود بر سطح بالایی لودسل است. به این ترتیب که سطح پائینی لودسل روی یک پایه ­ی نگهدارنده قرار می­گیرد و بار وزنی جسم مورد نظر به صورت عمودی به سطح بالایی آن اعمال می­شود.

این نوع از پرکاربردترین انواع لودسل الکتریکی است، و معمولا به صورت استوانه ­ای ساخته می ­شود. کاربرد اصلی این نوع لودسل در سیستم­های توزین صنعتی صنایع، به صورت زیر است:

  • سیستم های توزین مخازن ذخیره مواد مثل مخزن روغن و مواد اولیه واحد های فولاد سازی
  • انواع سیستم­های توزین نواری
  • باسکول­های کامیون­ کش ورودی و خروجی کارخانه ها
  • سیستم های تست بتن و آزمایشگاه ی

لودسل خمشی – Single Point Load Cells:

در این نوع لودسل، انتهای آن روی پایه ­ی نگه­دارنده قرار گرفته و وزن به صورت عمودی در راستای مشخص شده به قسمت ابتدای لودسل وارد می­شود. در واقع اعمال نیرو به نحوی است که باعث خم شدن لودسل و استرین­ گیج آن می­شود. هرچند این خمش و تغییر شکل در ابعاد میکروسکوپی بوده و با چشم قابل رویت نیست. از این رو به آن لودسل خمشی گفته می­شود.

لودسل­های خمشی در موارد زیر کاربرد دارند:

  • سیستم ­توزین تغذیه کننده نواری یا ویفیدر
  • برخی سیستم­های توزین نواری یا بلت­ ویر
  • سیستم توزین دستگاه کیسه پرکن دوار یا روتاری پکر در بارگیرخانه
  • دستگاه چک ­ویر و ماشین آلات بسته­ بندی

با توجه به کاربرد، معمولاً لودسل­ های خمشی در ظرفیت­های پائین ­تری نسبت به لودسل­های فشاری ساخته می­ شوند.
Load cell PW27A

Load cell PW37P

Load cell SP8

 Load cell PW25

Load cell PW4M

Load cell pwse

Load cell Z6FC3

لودسل کششی – Tension / Compression Load Cells:

در این نوع لودسل، بار یا وزن به صورت موازی با راستای بدنه­ی لودسل یا به عبارتی در راستای کشیدن آن به سمت پائین به آن اعمال می­شود. از این رو به آن لودسل کششی گفته می­شود.
کاربرد اصلی این لودسل، در سیستم­ هایی است که توزین را هم­زمان با بلند کردن جسم انجام می­دهند. مانند سیستم­های توزین جرثقیل. در ماشین آلات مورد استفاده در صنعت سیمان، این نوع لودسل در سیستم­های پرکن جامبوبگ در بارگیر­خانه کاربرد دارند. به دلیل شکل ظاهری، گاهی به این لودسل، لودسل S هم گفته می ­شود.

  Weighbeam Load Cell
حساسيت ۱٫۳۸ mV/V ۲٫۸۵ mV/V
مقاومت در برابر نيروی جانبی نزديک به مقدار ظرفيت آن (ماکزيمم مقدار ممکن) به دليل نحوه چيدمان Strain Gage بسيار پائين بوده و در نتيجه همواره بايد به همراه Elastomer & Mount نصب گردد
نحوه استفاده بصورت تنهائی بدون هيچگونه قطعه ديگر به همراه Elastomer & Mount
محدوده کاری دما -۱۵ to +150 -۴۰ to +80
محدوده دما جهت نگهداری -۵۰ to +180 -۵۰ to +85
فضای مورد نياز جهت نصب ۱۴۳ mm ۲۴۰ mm
کابل بصورت سوکتی بوده و در صورت آسيب ديدن قابل تعويض می باشد بصورت ثابت به لودسل متصل بوده و در صورت آسيب ديدن ميبايست لودسل تعويض گرددو در غير اين صورت حساسيت آن کم می شود.
دمای کار برای کابل -۵۰ to +200 -۳۰ to 150
ساير مشخصات سنسور دما دارد سنسور دما ندارد
درجه عايقبندی IP 65 IP 68
مقاومت در برابر خوردگی Hot dip galvanized Chemical resistant

سیستم توزین نوار نقاله (Belt Weigher)، یک سیستم توزین “دینامیک” و “حلقه باز”، برای اندازه­گیری میزان بار عبوری از روی نوار نقاله است. این دستگاه شامل یک سیستم توزین (مبتنی بر لودسل) برای اندازه­گیری وزن در یک ناحیه­ مشخص از نوار، و همچنین یک سیستم سرعت­ سنج برای اندازه گیری سرعت حرکت نوار نقاله می­باشد. نمایشگر توزین، از ترکیب وزن و سرعت اندازه­گیری شده، و با در نظر گرفتن سایر شرایط (مشخصۀ لودسل، شیب نوار، طول ناحیۀ موثر توزین و … به عنوان پارامتر­های کاری) میزان بار عبوری را معمولاً بر حسب تن بر ساعت محاسبه می­ کند.

بسته به دقت مورد نیاز و اهمیت توزین در هر قسمت از فرآیند، انواع سیستم ­های توزین نواری در کلاس ­های دقت مختلف طراحی می ­شوند. دقت عملکرد یک بلت-ویر به شدت متاثر از شرایط مکانیکی نصب سیستم، و وضعیت نوار و رولیک­ های ناحیه­ توزین است. به همین علت، سازندگان معتبر این سیستم ­ها معمولاً دستورالعمل­ های مفصلی در خصوص نصب سیستم و شرایط محل نصب آن ارائه می ­دهند، که بایستی به دقت رعایت شود. مهمترین این اصول به شرح زیر است:

اصل یکم) نصب بلت­ویر در مناسب­ترین نقطۀ نوار

اصل دوم) زاویۀ مناسب برای اجتناب از برگشت مواد

اصل سوم) رعایت فاصلۀ دستگاه تا نقطۀ ریزش

اصل چهارم) رعایت فاصله­ تا درام ­های ابتدا و انتهای نوار

اصل پنجم) زاویۀ رولیک­ ها

اصل ششم) تماس کامل نوار با رولیک در ناحیه توزین

اصل هفتم) تنطیم ارتفاع رولیک­ های ناحیه توزین

اصل هشتم) وضعیت سازه نوار نقاله در ناحیه موثر توزین

اصل نهم) سیستم تنطیم کشش نوار

اصل دهم) محافظت از سیستم توزین در برابر عوامل محیطی

 

مرجع: کتاب توزین در صنعت سیمان  مولف: مهندس هادی کمالی

انتقال کنترل شده­ مواد، به منظور اختلاط وزنی مشخص آنها که در نهایت منجر به برقراری شرایط کاری مناسب در کوره و آسیاب­ ها می­ شود، کاربرد اصلی “سیستم توزین ویفیدر” در تولید سیمان است. ویفیدر، یک سیستم توزین “دینامیک” و “حلقه بسته” (کنترل کننده) که برای انتقال مواد فله ­ای طراحی شده است. این سیستم با کنترل میزان عبور مواد بر اساس فرمان اپراتور، ورودی مواد به مرحله­ بعدی پروسه را فراهم می­ کند.

ویفیدر، یک تغذیه کننده­ مستقل است که شامل یک درام محرک متصل به گیر­موتور در جلو، یک درام هرز­گرد در عقب، تعدادی رولیک، یک نوار نقاله و یک ساختار مکانیکی مخصوص است. این دستگاه به یک سیستم توزین (در نمونه­ های جدید شامل دو لودسل) و یک سیستم اندازه­ گیری سرعت نوار مجهز است. همچنین یک کنترلر مخصوص از آنالیز مقادیر اندازه­ گیری شده­ وزن ناحیه­ توزین و سرعت نوار، مقدار بار عبوری را محاسبه می ­کند. کنترلر با مقایسۀ این مقدار (Actual feed-rate) با مقدار مورد نظر اپراتور (که به صورت Set-Point به کنترلر ارسال می­ شود)، فرمان لازم را به سیستم تغییر سرعت موتور که یک اینورتر (درایو FC) است، ارسال می ­نماید. نکته بسیار مهم، دقت در عملکرد ویفیدر است؛ کنترلر­های ویفیدر غالباً این ویژگی را دارند که در صورتی که میزان انحراف از حد مورد قبول بالا­تر برود، و این انحراف بیش از مدت زمان مشخص شده باقی بماند، سیستم اعلام Alarm نموده و در برخی موارد (بسته به تنطیمات) جهت اجتناب از به هم خوردن شرایط بلوک بعدی در پروسه، دستگاه را متوقف نماید.

در طراحی ویفیدر (انتخاب گیر موتور و تعیین عرض نوار) و همچنین در حین راه ­اندازی و انجام تنطیمات محلی، ارتفاع بستر مواد به نحوی تنظیم می ­شود، که ظرفیت نامی دستگاه ویفیدر (که معمولاً سیستم با این فیدریت کار می­ کند) تقریباً در ناحیه­ فرکانس نامی موتور (۵۰ تا ۶۰ هرتز) محقق شود. به این ترتیب موتور راندمان و طول عمر بالاتری خواهد داشت. نکته­ ی دیگر در خصوص ویفیدر­ها تنظیم نوار نقاله در مرکز دستگاه است. کشیدگی نوار، ممکن است در اثر موازی نبودن درام­ های عقب و جلو و یا وضعیت نامناسب در ضخامت یا اتصال (آپارات) نوار پدید آید. در ویفیدر­های جدید درام عقب برای تنظیم کشیدگی نوار، قابل رگلاژ ساخته می­ شود. این تنظیم در طرفین درام عقب و در حین کار نوار انجام می­ شود، تا جایی که نوار در مرکز دستگاه و بدون انحراف به طرفین حرکت نماید.

مرجع: کتاب توزین در صنعت سیمان     مولف: مهندس هادی کمالی

یک سیستم توزین استاتیک، همانطور که پیش­تر گفته شد سیستمی است که بار را در حالت ایستا توزین می­کند. تمام ترازو­های فروشگاهی از این نوع هستند. مرسوم ترین انواع سیستم­ های توزین استاتیک در صنعت سیمان، باسکول­ های کامیون­کش و سیستم­ های توزین مخازن و سیلو­ها هستند.

بـاسکول­ های کامیـون کش

باسکول ها به دو گروه مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شوند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت لودسل­های الکتونیکی، باسکول های مکانیکی به ندرت یافت می شوند.

باسکول­ها الکترونیکی بسته به ظرفیت با چهار، شش یا هشت لودسل فشاری مجهز شده­ اند.

در کارخانجات سیمان معمولاً تعدادی باسکول برای توزین کامیون در نظر گرفته می­شود.

وظیفه­ این سیستم­ های توزین استاتیک، وزن کشی بار داخل کامیون ­هاست. مواد اولیه ­ی ورودی به کارخانه، ورودی و خروجی سنگ­شگن، محل بارگیری فله در زیر سیلو­های سیمان و در نهایت توزین کامیون­ های بارگیری شده درقسمت خروجی کارخانه، از قسمت­ هایی هستند که باسکول کامیون کش در آنجا کاربرد دارد.

برخی باسکول ها برای امور داخلی کارخانه کاربرد دارند مانند توزین مواد ارسالی از معدن به سنگ شکن. این باسکول ها چون کاربرد داخلی دارند نیازی به تاییده رسمی برای استاندارد بودن آنها نیست لیکن باسکول هائی در ورودی و خروجی کارخانه­ های سیمان، و همچنین در بارگیرخانه و زیر سیلوی ذخیره سیمان آن، قراردارند چون با فروش و مسائل مالی سرو کار دارند و بر مبنای توزین آنها، معامله تجاری انجام شده و در قبال آن پول پرداخت می شود، طی برنامه­ های دوره ای دقت و صحت عملکرد آنها توسط مراجع قانونی مثل اداره­ استاندارد، بررسی و تایید می­شود.

چال باسکول:

از نظر چال می توان باسکول ها را به دو گروه چال دار و بی چال تقسیم کرد.

برای باسکول های چال دار حفره ای به ابعاد باسکول در محل آن حفر می شود که لود سل ها و پایه های آن درون چال قرار می گیرد و صفحه بر روی آن نصب می شود. باسکول های چال دار برای نواحی پر باران و دارای آب های سطحی مناسب نیستند.

باسکول های بدون چال بر روی زمین نصب می شوند و به دلیل ارتفاع آنها از سطح زمین دارای رمپ ورودی و خروجی هستند.  

صفحات باسکول:

صفحات باسکول به سه نوع تقسیم می شوند:

  • فلزی
  • نیم بتن
  • بتنی

هر سه نوع صفحه می توانند بر روی چال یا بدون چال نصب شوند.

هر یک از انواع صحات دارای معایب و مزایائی هستند:

صفحه فلزی – این صفحه با ورق و تیرآهن ساخته می شود و بر روی چال یا سطح زمین نصب می شود. در صورت جابجائی باسکول می توان صفحه فلزی را نیز جابجا نمود.

صفحه نیم بتن صفحه نیم بتن دارای اسکلت فلزی با بتن ریزی است.

صفحه تمام بتن این صفحه با میلگرد و بتن در محل باسکول ساخته می شود و قابل جابجائی نیست.

هر سه نوع صفحه می توانند بر روی چال یا بدون چال نصب شوند.

هر یک از انواع صحات دارای معایب و مزایائی هستند:

صفحه فلزی – این صفحه با ورق و تیرآهن ساخته می شود و بر روی چال یا سطح زمین نصب می شود. در صورت جابجائی باسکول می توان صفحه فلزی را نیز جابجا نمود.

صفحه نیم بتن صفحه نیم بتن دارای اسکلت فلزی با بتن ریزی است.

صفحه تمام بتن این صفحه با میلگرد و بتن در محل باسکول ساخته می شود و قابل جابجائی نیست.

سیستم­های تـوزین مخـازن

سیستم توزین مخازن به عنوان یک سیستم توزین استاتیک، در سیلوهای فلزی ذخیره­ مواد خام و سیمان کاربرد دارد. همچنین مخزن کنترل بین مجهز به سیستم توزین می­باشد. بهره­بردار با کنترل و پایش سطح مواد ذخیره شده در کنترل­بین و سایر سیلو­ها، فرمان های لازم برای عملکرد بخش­های مرتبط دیگر را اعمال می­کند.

بسته به حساسیت و دقت مورد نیاز می توان مخازن را با یک، دو، سه و یا در موارد خاص با تعداد بیشتر لودسل مجهز نمود. نکته­ فنی مهم در این زمینه عدم اتصال سیلو با هر نقطه­ای به غیر از لودسل­ها می­باشد.

مرجع: کتاب توزین در صنعت سیمان   مولف: مهندس هادی کمالی

این دستگاه، براساس توزین مواد در حال ریزش بر روی یک صفحه­ فلزی، کار می کند. این صفحه توزین به یک لودسل مجهز است. کنترلر براساس اندازه گیری وزن مواد در حال ریزش و محاسبه­ آهنگ حرکت مواد، میزان بار عبوری را محاسبه کرده و فرمان کنترلی را به یک دریچه­ قابل کنترل، در ورودی این دستگاه اعمال می­کند. سادگی ساختار این دستگاه موجب آسان بودن فرآیند نصب و راه­اندازی و تعمیرات آن می­شود. از طرفی قیمت پائین آن به نسبت سایر دستگاه­های توزین، از علل کاربرد زیاد این سیستم است.

با این حال حساسیت و تاثیر­پذیری نسبتاً بالای این دستگاه از عوامل محیطی، مثل تغییرات در فشار هوای ایراسلاید، از معایب این سیستم به شمار می­رود. از انواع سیستم های توزین ریزشی که در کارخانجات سیمان کاربرد دارند، می­توان به فلوفیدر برای توزین خوراک کوره، و دستگاه فلومیتر برای توزین برگشتی آسیاب­های گلوله­ای اشاره کرد. معمولاً در آسیاب­های سیمان حلقه بسته، برای اندازه­گیری میزان مواد برگشتی از آسیاب از فلومیتر استفاده می­شود.

اصول کار فلومیتر (سیستم توزین حلقه باز)

اساس کار سیستم­های توزین ریزشی، بر اندازه­گیری فشار وزنی حاصل از ریزش مواد فله­ای، روی یک صفحه فلزی است. این صفحه­ فلزی با طراحی خاص و از جنس فولاد مقاوم در برابر سایش ساخته می­شود. با مکانیسم مکانیکی ویژه­ای این صفحه به یک لودسل متصل است. دستگاه به نحوی ساخته شده که سرعت ریزش مواد روی این صفحه ثابت باشد. هرچه میزان مواد ریخته شده روی این صفحه بیشتر شود وزن اعمال شده به لودسل هم افزایش می­یابد. کنترلر این سیستم توزین، با در نظر گرفتن ثوابت و پارامتر­های ویژه­ای، این مقدار وزنی را به یک عدد معادل آهنگ عبور مواد، (بر حسب تن بر ساعت) تبدیل می­کند.

اصول کار فلوفیدر (سیستم توزین حلقه بسته)

فلوفیدر و فلومیتر، از لحاظ مکانیسم توزین و ساختار مکانیکی کاملاً مشابه هم می­باشند. اما، از دید عملکرد کنترلی، فلومیتر یک سیستم توزین حلقه باز به شمار می­آید. این دستگاه صرفاً میزان بار عبوری را بر حسب تن بر ساعت نشان می­دهد. اما فلوفیدر به عنوان یک سیستم توزین حلقه بسته، علاوه بر نمایش میزان بار عبوری، با اعمال کنترل به دریچه­ ورود مواد، میزان بار عبوری را به حد مورد نظر اپراتور می­رساند.  دریچه­ ورود مواد معمولا از نوع موتوری و یا اسلاید گیت های پنوماتیکی می­باشد. کاربرد اصلی دستگاه فلومیتر در کارخانجات سیمان، در قسمت خوراک کوره است.

ساختار مکانیکی و اجزاء

فلومیتر از یک مخزن فلزی با آب بندی مناسب ساخته شده است. درون این مخزن صفحه­ی ریزش مواد یا صفحه­ی توزین قرار دارد. این صفحه، توسط یک اهرم به لودسل متصل شده است. سادگی ساختار مکانیکی، از ویژگی­های این دستگاه به شمار می­آید. موقعیت قرار گیری شوت ورود مواد، و صفحه­ توزین به نحوی است که سرعت ریزش مواد پودری به داخل آن همواره ثابت باشد، و رعایت این شرط در هنگام نصب اولیه­ دستگاه بسیار با اهمیت است. یک دریچه­ی بازدید روی سطح بالایی این سیستم به منظور مشاهده و دسترسی به قسمت­های داخلی آن تعبیه شده است. اطراف این دریچه با لاستیک­های درزگیر نواری، آب­بندی شده است. همچنین دو دیافراگم لاستیکی با جنس و طراحی ویژه، در طرفین مخزن، حالتی انعطاف­پذیر همراه با آب­بندی را در اطراف محور اتصال به صفحه­ی توزین، ایجاد کرده ­اند.

نکات فنی در خصوص فلوفیدر / فلومیتر

همانطور که پیش­تر گفته شد، سیستم توزین ریزشی یک دستگاه با ساختار مکانیکی بسیار ساده است. این سادگی در طراحی دارای ابعاد مثبت و منفی، از دید بهره ­­برداری است. از مزایای این سادگی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت این دستگاه در مقایسه با سیستم­های دیگر بسیار پائین است
  • به علت نبود موتور و سایر اجزاء متحرک، این سیستم کمترین میزان مصرف انرژی دارد
  • راه ­اندازی و تعمیر و نگه­داری این سیستم بسیار ساده است
  • به علت ماهیت بسته­ی مخزن، مواد و گرد و غبار در محیط پراکنده نمی­شود.

اما این سادگی، معایبی را نیز موجب می­شود. مهمترین آنها تاثیر پذیری بیش­از حد عملکرد سیستم، از شرایط محیطی است. به این معنی که در صورت تغییر فشار هوای داخل مخزن، دقت توزین و پایداری روند تغذیه­ی مواد، به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این نکته به حدی است که در دستورالعمل های سازنده، به صراحت نسبت به رعایت شرایط فشار هوای ثابت در مخزن دستگاه اشاره شده است. و در صورت رعایت نشدن این محدوده­ فشار هوا، دقت توزین کاهش می­یابد. همواره باید یک جریان مکش ثابت (یک فشار هوای منفی) در مخزن برقرار باشد. حداکثر نوسان مجاز این فشار هوا، ۲ میلی بار است.

از دیگر محدودیت­های این دستگاه، اعمال سیگنال کنترلی به فقط یک نقطه است. این دستگاه در حالت فلوفیدر (مثلاً برای خوراک کوره) فقط با کنترل دریچه­ی ریزش مواد، میزان بار عبوری را تنظیم می­کند، در صورتی که مثلاً در ویفیدر­های خوراک کوره، علاوه بر دریچه­ ریزش مواد، سرعت حرکت نوار نقاله نیز، برای تنظیم بار کنترل می­شود. کنترل بار از دو نقطه، باعث افزایش دقت و سرعت عکس­العمل سیستم نسبت به تغییر بار خواهد شد.

با این همه، این سیستم به علت صرفه­ی اقتصادی در زمان خرید، و از همه مهمتر کاربری آسان آن، فعلاً در ایران پرکاربردترین سیستم توزین برای اندازه ­گیری مواد برگشتی از آسیاب­های گلوله­ای و تا حدی پرکاربردترین سیستم برای تغذیه­ ی کوره است.

روش کالیبراسیون و تنظیمات

در کنترلر این دستگاه مکانیسمی برای صفر کردن وزن مرده و همچنین کالیبره کردن آن با وزنه تعبیه شده است. پیش از اقدام به کالیبراسیون علاوه بر اطمینان از صحت عملکرد لودسل، باید از صحت نصب شوت ورودی مواد، و برقراری شرایط استاندارد فشار هوای داخل مخزن مطمئن شد. در انتهای مخزن محلی برای قرار دادن وزنه­ی کالیبراسیون تعبیه شده است. این وزنه باید یک میله با وزن مشخص باشد. وزن آن، با در نظر گرفتن ضریب اهرمی، که از ویژگی­های مکانیکی دستگاه است، به عنوان یک پارامتر برای کنترلر تعریف می­شود. همچنین مانند سایر سیستم­های توزین می­توان با وزن کشی در بار واقعی، از دقت توزین آن اطمینان حاصل کرد.

کاربرد­های فلومیتر/ فلوفیدر

سیستم توزین ریزشی برای توزین و کنترل وزنی مواد پودری مثل خروجی آسیاب­ها یا مواد ورودی به کوره طراحی شده است. در صنعت سیمان همان­طور که گفته شد، این سیستم در دو قسمت از کارخانه کاربرد دارد. یکی از آنها اندازه­گیری مواد خروجی از جداکننده در خروجی آسیاب سیمان، به عنوان فلومیتر است. کاربرد دیگر این دستگاه، تغذیه­ کوره است. این دستگاه مواد خام ذخیره شده در مخزن خوراک کوره (کنترل بین) را، به میزان مورد نظر و با نوسان قابل قبول، به داخل کوره­ سیمان تغذیه می­کند. برای این کاربرد از نوع فلوفیدر آن استفاده می­شود.

مرجع: کتاب توزین در صنعت سیمان   مولف: مهندس هادی کمالی

Language